Legislația rutieră cu privire la tractarea pe drumurile publice


25/07/2017 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Legislatie rutiera


Remorcarea

Articolul 153(1) Un autovehicul poate tracta pe drumul public o singura remorca. Se exceptează tractorul rutier care poate tracta doua remorci, precum şi autovehiculele amenajate pentru formarea unui autotren de transport persoane în localităţile turistice, cu condiţia ca acesta sa nu fie mai lung de 25 m şi sa nu circule cu viteza mai mare de 25 km/h.(2) Motocicleta fără atas, precum şi bicicleta pot tracta o remorca usoara având o singura axa.

Articolul 154. Cuplarea unui vehicul cu una sau doua remorci, pentru formarea unui ansamblu de vehicule, se poate efectua numai dacă:a) elementele care compun dispozitivul de cuplare sunt omologate şi compatibile;b) ansamblul de vehicule poate realiza raza minima de virare a autovehiculului tragator;c) dimensiunile ansamblului de vehicule nu depasesc limitele prevăzute de lege;d) elementele de cuplare ale echipamentelor de franare, de iluminare şi semnalizare luminoasa sunt compatibile;e) vehiculele care compun ansamblul nu se ating la trecerea peste denivelari, la efectuarea virajelor sau la schimbarea directiei de mers.

Articolul 155(1) În cazul ramanerii în până a unui autovehicul ori a remorcii acestuia, conducatorul ansamblului este obligat sa îl scoata imediat în afara părţii carosabile sau, dacă nu este posibil, sa îl deplaseze lângă bordura ori acostament, asezandu-l paralel cu axa drumului şi luand măsuri pentru remedierea defectiunilor sau, după caz, de remorcare.(2) Pe timpul noptii sau în condiţii de vizibilitate redusa, autovehiculul sau remorca acestuia care are defectiuni la sistemul de iluminare sau de semnalizare luminoasa nu poate fi tractat/tractata pe drumurile publice fără a avea în functiune, în partea stanga, în faţa, o lumina de intalnire şi în spate, una de pozitie.

Articolul 156(1) Dacă un autovehicul sau o remorca a ramas în până pe partea carosabila a drumului şi nu poate fi deplasat/deplasata în afara acesteia, conducatorul autovehiculului este obligat sa puna în functiune luminile de avarie şi sa instaleze triunghiurile reflectorizante.(2) Triunghiurile reflectorizante se instaleaza în faţa şi în spatele vehiculului, pe aceeasi banda de circulatie, la o distanta de cel puţin 30 m de acesta, astfel încât să poată fi observate din timp de către participantii la trafic care se apropie. În localităţi, atunci când circulatia este intensa, triunghiurile reflectorizante pot fi aşezate la o distanta mai mica sau chiar pe vehicul, astfel încât să poată fi observate din timp de ceilalti conducatori de vehicule.(3) Dacă vehiculul nu este dotat cu lumini de avarie sau acestea sunt defecte, conducatorul poate folosi, pe timpul noptii ori în condiţii de vizibilitate redusa, o lampa portativa cu lumina galbena intermitenta, care se instaleaza la partea din spate a vehiculului.(4) Se interzice folosirea triunghiurilor reflectorizante ori a luminilor de avarie în mod nejustificat sau pentru a simula o ramanere în până în locurile unde oprirea ori staţionarea este interzisa.(5) În cazul caderii din vehicule, pe partea carosabila, a incarcaturii sau a unei părţi din aceasta, care constituie un obstacol ce nu poate fi inlaturat imediat, conducatorul este obligat sa îl semnalizeze cu unul dintre mijloacele prevăzute la alin. (1)-(3).

Articolul 157(1) Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea urmatoarelor reguli:

a) conducătorii autovehiculelor tragator şi, respectiv, remorcat trebuie să posede permise de conducere valabile pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;

b) autovehiculul tragator sa nu remorcheze un autovehicul mai greu decat masa lui proprie, cu excepţia cazului când remorcarea se efectueaza de către un autovehicul destinat special depanarii;

c) remorcarea trebuie să se realizeze prin intermediul unei bare metalice în lungime de cel mult 4 m. Autoturismul ale cărui mecanism de direcţie şi sistem de franare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legătură flexibila omologata, în lungime de 3-5 m. Bara sau legătură flexibila trebuie fixata la elementele de remorcare cu care sunt prevăzute autovehiculele;

d) conducatorul autovehiculului remorcat este obligat sa semnalizeze corespunzător semnalelor efectuate de conducatorul autovehiculului tragator. Atunci când sistemul de iluminare şi semnalizare nu funcţionează, este interzisa remorcarea acestuia pe timpul noptii şi în condiţii de vizibilitate redusa, iar ziua poate fi remorcat dacă pe partea din spate are aplicate inscripţia “Fără semnalizare”, precum şi indicatorul “Alte pericole”.

(2) Dacă remorcarea se realizează prin suspendarea cu o macara sau sprijinirea pe o platforma de remorcare a părţii din faţa a autovehiculului remorcat, atunci în acesta nu trebuie să se afle nicio persoana.(3) Se interzice remorcarea unui autovehicul cu doua roti, cu sau fără atas, a autovehiculului al cărui sistem de direcţie nu funcţionează sau care nu este înmatriculat ori înregistrat sau când drumul este acoperit cu polei, gheata ori zapada. Se interzice şi remorcarea a doua sau mai multe autovehicule, a carutelor, a vehiculelor care în mod normal sunt trase sau impinse cu mana ori a utilajelor agricole.(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), se permite remorcarea unui autovehicul al cărui sistem de direcţie nu funcţionează numai în cazul când remorcarea se realizează prin suspendarea rotilor directoare ale autovehiculului remorcat cu o macara sau sprijinirea rotilor directoare ale autovehiculului remorcat pe o platforma de remorcare.(5) Conducatorul poate impinge sau tracta, cu propriul autovehicul, în situaţii deosebite, pe distante scurte, un alt automobil pentru a-i pune motorul în functiune sau pentru a efectua scurte manevre, fără a pune în pericol siguranţa deplasarii celorlalţi participanti la trafic.

 

Sursa:  http://legislatie.just.ro

 

Comentarii